Svar till Göteborgspostens artikel om E-styling.

Husfotos tjänst E-styling uppmärksammas i Göteborgsposten.

Husfotos svar till artikeln Så marknadsför mäklare bostäder - med redigerade bilder som publicerades i Göteborgs-Posten den 23/2-2022. Det är kul att se vår tjänst E-styling uppmärksammas i Göteborgs-Posten! Artikeln lyfter många av uppsidorna med tjänsten - fler annonsklick, fler visningsbesök och en bättre bild av ytans potential - men även en väldigt intressant fråga om hur mycket man egentligen får försköna bilder i en bostadsannons. För er som inte känner till tjänsten är E-styling en relativt ny tjänst som används av många svenska mäklare. Tjänsten kallas även Digital Styling och innebär att ett foto av bostaden inreds digitalt med 3D-renderade möbler. Befintlig möblering kan bytas ut och bostaden i bilden kan även renoveras om mäklaren önskar. Slutresultatet blir fotorealistiskt så det är svårt för spekulanter att veta om bilden E-stylats.


Därför är det väldigt viktigt, både oss och Svensk Fastighetsförmedling, att det framgår när ytskikt eller fasta inredningar förändrats i en bild. Som artikelbilden visar märker vi därför dessa bilder tydligt med texten ”E-styling - bilden är ett montage” i enlighet med FMIs riktlinjer.


Dessutom har mäklaren även inkluderat bilder på köket i nuvarande skick i annonsen för att visa hur det ser ut idag. En E-styling av detta slag skiljer sig alltså inte mycket från en alternativ planritning som ofta inkluderas i bostadsannonser.


Vad gäller ”redigerat väder” som artikeln nämner ser vi inget vilseledande med en molnfri himmel, även om det kan kännas som en utopi ibland! - Alexander Dahlbacka, Marknadschef Husfoto.